6 mei 2015 – ‘Rust-Relax-Culti’ dag

Het beloofde vandaag een broeierige dag te worden, daarom besloten we een rustdag te houden.
Niet om half acht, maar om negen uur zaten we aan het ontbijt. Vervolgens vertrokken we om tien uur per bus naar Balea Lac, het Bâleameer is een gletsjermeer op 2040 m hoogte in het Făgăraș-gebergte.

Na een busrit van twee uur, kwamen we om twaalf uur aan bij de gondel die ons vervolgens naar boven bracht.
Naast dat dit meer een prachtige schoonheid kent had deze plek voor oud Dictator Ceaucesecu ook een (militaire) strategische waarde. Dat was de reden dat hij een goed begaanbare weg erheen heeft laten aanleggen. Helaas door de vele sneeuwval is deze weg slechts 3 maanden per jaar beschikbaar.
Ook bijzonder is dat er ’s winters een heus Hotel én Kerk van sneeuw gebouwd worden. Lijkt mij een echte aanrader om daar eens te overnachten?!

Omdat er in de gondel maar twaalf mensen mochten, werden we verdeeld over de gondels. Op de top aangekomen, was het één witte oase, daar liep ik dan in mijn korte broek! Om twee uur zouden we gaan lunchen en hadden tot die tijd vrije tijd.
Jeroen en Frans zaten op het terras aan hun biertje, Bjorn, Edwin, Yaroslav, Daan, Danny, Kevin, Frank en ik klommen naar het hoogste punt. Dit was een ‘‘barre’’ maar vooral een gezellige tocht. We stonden zo nu en dan tot onze middel in de sneeuw!
John, Jeffrey, Sonja (tolk), Daniel, Gerwin, William, Ilse en Gerrie beklommen de andere kant van de berg, en sloten zich vervolgens aan bij de anders twee jongens op het terras.
De diehards van deze groep sprongen van een kleine berg af, recht in de sneeuw!

Om twee uur stond er een lekkere lunch voor ons klaar, we hadden keuze uit een groente- of vleessoep met voldoende brood en smeerkaas.
Om drie uur verzamelden we bij de lift, die ons vervolgens weer naar beneneden bracht. Helaas verloor Jeffrey zijn telefoon. Omdat het zoeken naar de telefoon of een oplossing veel tijd in beslag nam hebben we toen besloten om niet naar de viskwekerij te gaan.
Doordat we deze laatste activiteit hadden geschrapt, was er een mogelijkheid om naar de Shopping mall te gaan. Voor de verandering zijn we nu naar een andere supermarkt gegaan namelijk: Carrefour. Hier konden inkopen worden gedaan, er was ook een mogelijkheid om andere winkels te bezoeken.
Wij werden rond half acht verwacht in het restaurant, waar wij ook vorige week hebben gegeten. Hier hebben wij weer een lekker diner gehad, het diner van deze avond was: een groentesoep, salade, frietjes en kip en een drankje.
Om half negen vertrokken wij uit het restaurant en om negen uur waren we naar een lange dag weer op de camping.
Op de camping stond er nog een verhuizing op de planning, omdat er een aantal mensen eerder zijn vertrokken kwamen er huisjes vrij. Bjorn, Edwin, Daniel en Jeffrey hebben hun intrek genomen in het huisje aan de bovenkant.